8 tips voor grip op insights binnen je zorgorganisatie

Direct, real-time toegang tot je zorgdata biedt de mogelijkheid tot het inzetten van analytics, visualisaties en acties. Als je met de implementatie van een dataplatform aan het begin van je data journey staat, kan de vraag naar insights vanuit de organisatie gecombineerd met de legio aan mogelijkheden duizelingwekkend zijn. In dit artikel deelt Joost Huizenga, Data Consultant bij Q-Consult Zorg, zijn tips voor grip op insights bij een implementatietraject.

Als onderdeel van een projectgroep die, met de komst van het dataplatform van 6Gorilla’s, een focus had op het optimaal benutten van het insights potentieel was Joost nauw betrokken bij het implementatietraject van Levvel. Uit de projectgroep is een BI team van 5fte ontstaan, die zich vandaag de dag volledig bezighoudt met de data vanuit het dataplatform. Joost: “Wij hebben grote stappen gemaakt en dat was een enorm leerzaam proces. Doordat wij onszelf zijn gaan definiëren als een BI team, hebben wij ook onze taken duidelijker kunnen afbakenen en een aantal verantwoordelijkheden kunnen verdelen tussen andere afdelingen”. Joost kijkt goed terug op de samenwerking met 6Gorilla’s en Levvel: “Het is enorm knap hoe Levvel met inzet van het dataplatform in een jaar tijd een aantal stappen van het datavolwassenheidsmodel is doorlopen.”

Joost Huizenga, Data Consultant bij Qconsult Zorg

8 tips voor grip op insights vanuit het dataplatform

Wil je zelf ook stappen zetten in de data journey van jouw zorgorganisatie. Dan zijn deze tips voor jou!

  • Prioriteer je werkzaamheden

Vaak komt er bij het implementeren van een nieuw dataplatform een bak met werk op je af. Prioriteer daarom je werkzaamheden en begin met de rapporten die de hoogste prioriteit hebben. Dit geeft het teamfocus en een totaaloverzicht. Dit overzicht kan in combinatie met een daarop aansluitende planning gebruikt worden in communicatie naar interne en externe stakeholders.

  • Werk iteratief

Het eerste rapport hoeft niet perfect te zijn. Lever een minimum viable product op. Ook deze versie  is bruikbaar voor de gebruikers en bevat stuurinformatie waarop gestuurd kan worden. Vervolgens kun je, met behulp van inhoudelijke expertise van de gebruikers, de laatste puntjes op de i zetten.

  • Ontwikkel gebruikersgericht en blijf in gesprek

Laat de gebruiker definiëren wat er nodig is en geef de gebruiker een duidelijke rol in het ontwikkelproces. Dit zorgt ervoor dat er ontwikkeld wordt wat nodig is. Blijf hierna goed in gesprek met de gebruiker. Dit zorgt voor een gedragen eindresultaat en zal leiden tot een hoger gebruik van de rapportage. Een hoger gebruik draagt bij aan de datavolwassenheid van een gebruiker, die zich vervolgens ook meer bewust wordt van het tijdig en juist registreren van zorg.

  • Plan genoeg tijd in om je informatievoorziening om te bouwen

Het bouwen van een nieuw datawarehouse en een rapportageomgeving is een intensief en langdurend project. Laat daarom een eventueel bestaande informatievoorziening nog een extra jaar doordraaien, terwijl je aan het bouwen bent.

  • Maak gebruik van ‘Single source of truth’

Voorkom dat er verschillende rapportages ontstaan in de organisatie met eenzelfde doel. Vaak sluiten deze rapportages niet op elkaar aan. Om discussie te voorkomen over de juistheid van data in de rapportages, is het goed om één versie van de waarheid te hanteren.

  • Zorg ervoor dat er processen zijn ingericht voor je data governance

Een goed voorbeeld hiervan is het documenteren van je definities. Door dit goed te doen, voorkom je later eindeloze discussies over wat je precies aan het ontwikkelen bent.

  • Tijd voor een grote schoonmaak

De implementatie van een nieuw dataplatform is een goed moment om kritisch te kijken naar de bestaande rapportages. Voldoen al deze rapportages nog aan de behoeftes van de gebruikers? Welke rapportages worden veel gebruikt? Achteraf zal blijken dat er veel rapportages weggegooid kunnen worden.

  • Zorg voor de juiste kennis binnen het team maar kijk ook buiten de organisatie

Zorg voor een goede balans tussen technische en inhoudelijke expertise binnen je team maar zoek ook oplossingen buiten de grenzen van de organisatie en deel kennis met samenwerkingsverbanden.

 

Hoe krijgt jouw zorgorganisatie grip op insights?

Mocht je dit lezen en alsnog twijfelen of jouw zorgorganisatie klaar is voor een dataplatform, dan heeft Joost nog een tip voor je: “Je bent misschien nooit helemaal klaar, maar het is nooit te vroeg om de eerste stap te zetten naar een hogere datavolwassenheid. Zet de eerste stap om je basis op orde te krijgen, zodat je later de ruimte krijgt om op andere vlakken te groeien.”

Benieuwd wat het dataplatform voor jouw zorgorganisatie kan betekenen? In de Explainer: ‘Dataplatform as a service’ lees je alles over:

✔ Hoe het dataplatform jouw zorgorganisatie sturing geeft in de bedrijfsvoering
✔ Hoe je de potentie van BI en Data Science benut
✔ Klantcases Trubendorffer en MoleMann
✔ Hoe schaalbaarheid, real time en security leidend zijn

Download