In het vorige artikel hebben we toegelicht hoe je Selfservice BI in kan richten in de zorg. In dit artikel gaan we meer in op een van de moeilijkste vraagstukken: hoe laat je als zorginstelling medewerkers zelf rapportages maken en hoe organiseer je dit?

 

De grootste verschillen tussen Managed en Unmanaged Self Service BI

Er is namelijk een groot verschil tussen Managed en Unmanaged Self Service BI. In het volgende figuur lichten we toe om welke verschillende factoren het gaat.

Overzicht Unmanaged en Managed SSBI in de zorg
Overzicht Unmanaged en Managed SSBI in de zorg

 

Voordelen Managed SSBI in de zorg

Het grootste voordeel van Managed Self Service BI is de semantische laag. Een semantische laag is versimpeld gezegd een laag tussen de bron en de dashboards. In deze laag wordt alle data beheerd en gecombineerd met vastgelegde definities en berekeningen. Het biedt voor gebruikers inzicht in wat velden betekenen en hoe ze berekend zijn, zónder dat kennis vereist is om te begrijpen hoe de data is opgebouwd.

Managed self service BI dashboards zijn dus opgebouwd vanuit dezelfde data en definities. Vanuit de dashboards is het eenvoudig om data te exploreren en nieuwe inzichten te verschaffen. Dat scheelt een hoop werk – in tegenstelling tot Unmanaged Self Service BI tool, daar beheer je elk dashboard zelf.

Als meerdere dashboard gebruik maken van dezelfde bron, ben je bij Unmanaged Self Service BI extra tijd kwijt aan het inrichten, beheren en bijhouden. Ook kan het zijn dat het ene dashboard gebaseerd is op een andere manier van berekenen of andere definities. Dan ontstaan er verschillende inzichten uit de data. Dit kan leiden tot veel verwarring en werk voor de beheerders van de dashboards.

 

Voordelen Unmanaged SSBI in de zorg

Unmanaged Self Service BI is een goede uitkomst als je een paar kleine, niet ingewikkelde dashboards wilt ontwikkelen of voor het visualiseren van losse data voor eenmalig gebruik. Tools die hier goed voor zijn, zijn bijvoorbeeld PowerBI en Tableau. Dit zijn vaak ook goedkopere tools dan de Managed Self Service BI tools.

Daarnaast is het makkelijker om verschillende tools te gebruiken en ben je minder afhankelijk van één tool. Wat ook meespeelt is dat je met tools zoals Oracle BI, Qlik Sense en Looker lastiger kan overstappen naar andere tools. Omdat alle systematiek over de data in de tool is geïntegreerd.

 

Welke Self service BI tool is geschikt voor mijn zorgorganisatie?

Zoals aangegeven hebben zowel Managed als Unmanaged Self Service BI hun voordelen. Als het gaat om een paar kleine dashboards die niet al te ingewikkeld zijn, is een Unmanaged Self Service BI tool voldoende zonder de bijbehorende hoge kosten. Als je meer en grotere dashboards wenst, ondergebracht in één tool, dan is Managed Self Service BI tool een betere keuze. De kosten voor een dergelijke tool zijn wel hoger.

Lees ook: Welke BI tool is het beste om data mee te visualiseren in de zorg?

Ontdek de gedachtegang achter het realiseren van dashboards

Echter betekent dit niet dat je met de Unmanaged tools geen Self Service BI kan managen. Eigenlijk gaat Managed BI meer over de gedachtegang achter het realiseren van dashboards dan over de tools zelf. Om bijvoorbeeld een PowerBI Managed te gebruiken, kan je een semantische laag los toevoegen.

Je bent dan ook niet afhankelijk van de PowerBI tool, want aan zo’n losse semantische laag kun je allerlei tools koppelen. Echter brengt dat wel meer kosten met zich mee. Semantische lagen zijn vaak redelijk prijzig voor gezondheidsinstellingen die (nog) geen groot budget hebben voor BI.

 

Een dataplatform zorgt voor gestructureerde BI management

Om BI tools toch te kunnen managen is een dataplatform een uitstekend middel om in te zetten. Dit is (nog) geen volledige semantische laag zoals de vorige optie, maar dit geeft wel centraal beheer van de data en biedt veel structuur. Ook kun je hierin berekeningen vastleggen, al wijkt de opbouw wel af van de inzichtelijkheid van een semantische laag.

Van ruwe data tot de tabellen die gebruikt worden ter input van dashboards: dit alles is beheersbaar in een dataplatform. Het is dus niet nodig om per dashboard aanpassingen te maken en daarnaast ben je niet afhankelijk van een specifieke BI-tool of leverancier waar alle kennis geïntegreerd is.

Met een dataplatform kun je allerlei BI-tools koppelen om het precies zo in te richten als jij zelf wilt en je kunt ook meerdere bronnen combineren. Denk bijvoorbeeld aan data uit een EPD en een HRM systeem zoals AFAS. Zo zorgt een dataplatform voor gestructureerde BI management en leg je de basis om medewerkers zelf rapportages te laten maken.

 

Blijf met onze maandelijkse nieuwsflits op de hoogte van alles rondom data in de zorg!

Vond jij dit interessant? We schrijven regelmatig over de ontwikkelingen op het gebied data van in de zorg.

Je ontvangt 1x per maand de nieuwsbrief met de volgende inhoud:

  • Nieuws en actuele ontwikkelingen over thema’s rondom data, Bi en Data Science in de zorg
  • Interessante downloads zoals Whitepapers zoals Data Science in de zorg
  • Handige explainers om inhoudelijk zaken te duiden
  • Updates over onze (gratis) kennisevenementen, workshops en trainingen

Desiree Bouwmans

Data Engineer & BI-specialist
“Bij 6Gorilla’s kan ik echt een bijdrage leveren aan de zorg. Ook de vrijheid om nieuwe dingen uit te proberen is belangrijk voor mij”